De flesta bilmotorer funkar på samma sätt. Nästan. Inte riktigt, men de flesta bilmotorer skiljer sig inte åt så mycket. De flesta bilmotorer ska alla få en gnista av tändaren som sätter igång motorn med luft och sedan med bensin för att starta. Om du också gillar att meka med bilar gillar du säkert ditt jobb. Ibland kan man glömma tid och stund och bara hänge sig åt bilen som du har framför dig, ovan dig eller som du står lutad över. Det är märkligt hur många bilar kan låta på olika sätt, beroende på vad som är fel på just den bilen som du arbetar med. Även lukten från motorn kan variera starkt beroende på vad som är fel på motorn, avgasröret eller om det läcker från förgasaren till exempel.
Elbilar luktar annorlunda än gamla bilar
Elbilar luktar inte på samma sätt som de bensindrivna bilarna. De luktar plåt och gummi och ger ifrån sig en helt annan slags lukt. Till en början känner man inte riktigt vad i motorn som inte fungerar. Spelplanen har ritats om med de moderna elbilarna, helt enkelt. Med de gamla bensindrivna bilarna lät det en hel del, för den delen också. För att inte helt förstöra hörseln var man tvungen att lägga på akustikplattor i undertaket, så man kunde lyssna på radion i lugn och ro.
Dagens elbilar är datorer på hjul!
Dagens elbilar och de flesta automatiserade bilar fungerar mest som datorer. De ÄR datorer på gigantiska hjul. Och ska man reparera dem gäller det att man kan bilens hårdvara och mjukvara. Felsökningar på de bilarna sker mest på datorn där man kan se vad som har gått snett och vad som behöver åtgärdas i bilen.